vrijdag 26 januari 2018

Techniek in de klas
(periode 08/01 tot en met 19/01/2018)

Deze 2 weken ontdekten we bijna alles wat techniek inhoudt.

Wat brachten we zoal mee?









Adam bracht een robot mee die je kan besturen met je tablet.

















We bekeken hoe een huis gebouwd wordt, wie daar allemaal bij helpt,... . We ontdekten hoe een katrol werkt en hoe we daarmee zware dingen kunnen verplaatsen,...

We onderzochten hoe we gewone schoenen waterdicht konden maken...





Voor de poppenhoek maakten we onze eigen meubels. Eerst ontwierpen we een toilet, douche, wasmachine, oven, televisie met afstandsbediening,... en daarna gingen we aan de slag met dozen, rollen, allerlei hechtingsmateriaal... om ze te maken. We maakten zelfs gebruik van een slacentrifuge voor onze wasmachine want die moest kunnen draaien.

















In de bouwhoek konden we een knikkerbaan maken. Goed onthouden dat een knikker van boven naar beneden rolt en niet omgekeerd. Doordat Hannah een knikkerbaan meebracht voor de klas die idem was aan deze die we reeds hadden, konden we samen grote constructies maken.











In de boekenhoek lagen er boekjes rond robots, uitvindingen,... die we konden inkijken.


De watertafel werd omgebouwd tot een demonteertafel. Met schroevendraaiers allerhande konden we kapotte radio's, spelletjes, cd-spelers,... opendraaien. Zo ontdekten we hoe het er binnenin allemaal uitziet.





















We timmerden een robot in de timmerhoek. Welk stuk gebruiken we als hoofd, arm,... en pas op voor het slaan op de vingers!





















In de ontdekhoek konden we lichtjes doen branden met batterijen, lampjes, knopjes en draadjes. 




























In de spelletjeshoek maakten we constructies met stappenplannen. Niet zo gemakkelijk maar van proberen kan je leren ;-)


























































Een robot leerden we tekenen via stappenplan. Er kwamen heel mooie resultaten tevoorschijn.


















In de computer was er een nieuw spelletje nl. Putt Putt in het circus.





We konden ook wagentjes maken van lego.










We gingen naar het Designmuseum voor de tentoonstelling 'Hello, Robot'. Daar leerden we verschillende soorten robots kennen en hoe zij ons kunnen helpen in ons dagelijks leven. (wegens splitsing groep zijn er van de ene groep meer foto's)












































































We oefenden het programmeren in de klas met elkaar. De ene zegt, wat de andere moet doen. 






We leerden het liedje 'Robbie Robot' en verzonnen er zelf nog enkele strofes bij.



Gevolgd door:


Mijn naam is Robbie Robot
Ik ben gemaakt van staal
Mijn neus is een zwarte bol
Dat vind ik heel normaal

...
Mijn oren zijn twee cd's
...

...
Mijn mond is een rond gaatje
...


We beluisterden allerlei robotmuziek waaronder 'The Robots' van Kraftwerk.

We ontwierpen nog andere dingen op ons eigen.





Nog enkele sfeerbeelden:




Volgend thema: Het dierencarnaval