vrijdag 6 oktober 2017

Zintuigen
(periode 18/09 tot en met 05/10)

Deze 3 weken werkten we rond de 5 zintuigen: 

Kijken met onze ogen:

Het verhaal     werd verteld. Erna zagen we een filmpje over een blind meisje die verteld hoe ze kan stappen in het verkeer, kan lezen,... zonder te zien, over een slechtziend meisje dat met een computer les krijgt,...

We brachten allerlei brillen, verrekijkers, vergrootglazen,...  mee. We bespraken de onderdelen,... .


















De winkel werd een brillenwinkel met een praktijk voor de oogarts.










We deden een omloop met blinddoek. Niet gemakkelijk. Gelukkig werden we begeleid door een vriendje.














In de luisterhoek luisterden we naar verhaaltjes. We moesten zelf zoeken welk verhaal bij welk boek hoorde.


Horen met onze oren:

We beluisterden het verhaal Wardje over een konijntje dat slecht hoort. Erna bespraken we hoe slechthorende of dove mensen toch de wekker, de deurbel,... kunnen horen. Hoe ze kunnen praten met anderen, wat liplezen is, welke dingen helpen slechthorenden om beter te kunnen horen,... .

We brachten verschillende muziekinstrumenten mee en richtten daarmee een muziekhoek in. Wat een lawaai :-) Sommigen kwamen wel tot een mooi samenspel.













We deden spelletjes met de triangel: hoe lang hoor je het geluid? Waar komt het geluid vandaan?
























We deden een spelletje: hoeveel pittenzakjes zijn er achter je rug gelegd? Luister goed. Niet gemakkelijk.





Voelen met onze handen/voeten/huid:

We brachten allerlei dingen om te voelen mee: houten stok, knuffel, ... We gebruikten de verschillende dingen om een blotevoetenpad te maken. Erna konden we ermee verder experimenteren in de ontdekhoek.




















Wat zit er in de voeldoos? Hoe voelt het? Hard? Zacht? Ruw? Glad?

















Ruiken met onze neus:

Vieze geurtjes, lekkere geurtjes... alles werd meegebracht door de kleuters of de juf.

We deden een geurspelletje. Wat ruik je? Ruik je het graag?

Proeven met onze mond/tong:

We proefden lekkere en vieze dingen zoals witloof, citroensap, zuurtjes, zoute chips, zoete popcorn,... .

Algemeen:

Barbara, de mama van Siebe, schreef een nummer over zintuigen voor ons. Ze maakte er een filmpje bij. We keken er naar en leerden het liedje mbv een spelletje. Merci voor het leuke liedje Barbara!


In de ontdekhoek kwam er na elk zintuig iets meer bij tot er rond elk zintuig wel iets te ontdekken was.








































We maakten een zintuigendoosje

























met daarin:

* een stressbal om te voelen





















* een lichtgevend schilderij om te zien 









* een muziekinstrumentje om te horen































* een koekje om te proeven









* zeep om te ruiken




















We puzzelden tangrammen. Eerst door de juiste figuur op de juiste figuur te leggen, erna door de figuur na te leggen en tenslotte een figuur op te vullen met de juiste tangramblokjes.


























Er waren kindjes die nog werkjes van de vorige weken afwerkten.






Nog enkele andere sfeerbeelden:












Volgend thema: Herfst in het bos